کلاژن چیست

کلاژن چیست و چه خواصی دارد؟

در زمان مراقبت از پوست و انجام روتین پوستی حتما با واژه کلاژن آشنا شده‌اید. اما کلاژن چیست و چه فوایدی برای پوست دارد، سوالی است که ما در این مقاله از وب سایت علاج به آن پاسخ خواهیم داد.  

کلاژن چیست

کلاژن (Collagen) بیشترین پروتئین موجود در بدن است به طوری که یک سوم میزان پروتئین کل بدن را این ماده تشکیل می‌دهد. این ماده به صورت رشته‌ای بیرون از سلول‌ها وجود دارد. کلاژن در تمام بافت‌های بدن پیدا می‌شود ولی در هر منطقه میزان آن متفاوت است. بهتر است بدانید که این پروتئین مهم در پوست، استخوان، دندان، رباط، ماهیچه و همچنین تاندون وجود دارد.

ویژگی ها و کاربردهای کلاژن

در ادامه پاسخ به سوال بسیار مهم کلاژن چیست به معرفی برخی از مهمترین کاربردها و ویژگی‌های این پروتئین تاثیرگذار در بدن خواهیم پرداخت.

  • کلاژن خاصیت چسبندگی دارد و یکی از کارهای آن نیز کنار هم قرار دادن بافت‌های مختلف است.
  • بازجذبی دیگر خاصیت کلاژن بوده یعنی این پروتئین به ذرات کوچکتر تبدیل شده، تغییر شکل داده و دومرتبه جذب بدن می‌شود.
  • کلاژن خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارد.
  • جایگزینی و ترمیم سلول‌های مرده پوست نیز بر عهده کلاژن است.
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوست با حفظ آب در لایه‌های آن.
  • محافظت از ساختار پوست با جلوگیری از جذب سموم و سلول‌های سرطانی.
  • ترمیم زخم‌های ایجاد شده روی سطح پوست با جذب سلول‌های جدید.

نکته: بهتر است بدانید که خاصیت بازجذبی کلاژن، این ماده را به یک ماده بسیار مهم در صنعت پزشکی تبدیل کرده است.

انواع کلاژن

در راستای پاسخ به مسئله کلاژن چیست، باید بدانید که حداقل 13 نوع کلاژن در بدن وجود دارد که هر یک در قسمت (بافت) مشخصی از بدن قرار دارند. اما مهمترین انواع کلاژن که برای بدن مزایای بیشتری دارند به شرح زیر است:

کلاژن نوع 1: کلاژن نوع اول بیشترین میزان کلاژن بدن را تشکیل می‌دهد و از فیبرهای متراکم تشکیل شده است. از این نوع کلاژن در استخوان، پوست، غضروف و دندان‌ها وجود دارد.

کلاژن نوع 2: نوع دوم این پروتئین از میزان فیبرهای کمتری تشکیل شده و بیشتر در محل اتصال مفصل‌ها دیده می‌شود.

کلاژن نوع 3: کلاژنی که در ماهیچه‌ها و رگ‌ها وجود دارد از نوع سوم آن می‌باشد.

کلاژن نوع 4: چهارمین نوع از این پروتئین در لایه‌های مختلف وجود داشته و به نوعی یک فیلتر محسوب می‌شود.

پوست تا چه سنی کلاژن سازی می‌کند؟

یکی از سوالات بسیار رایجی که پس از مسئله کلاژن چیست به ذهن افراد خطور می‌کند، این است که پوست تا چه سنی کلاژن سازی می‌کند؟ قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که فرایند ساخت کلاژن توسط بدن زمانی به خوبی صورت می‌گیرد که در زمان جوانی مراقبت از پوست را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

پس از سن 60 سالگی فرایند کلاژن سازی پوست بسیار کند شده و همین مسئله نیز باعث بروز چین و چروک روی پوست صورت می‌شود. در سنین جوانی پوست به صورت عادی هر 28 روز یکبار خود را بازیابی می‌کند و این مدت پس از 60 سالگی طولانی‌تر خواهد بود.

انجام روتین پوستی مانند پاکسازی طبیعی پوست، استفاده از لایه بردار ، آبرسانی و تغذیه مناسب پوست با مواد مغذی که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد از موارد بسیار مهمی هستند که پس از کند شدن فرایند ساخت کلاژن در بدن باید انجام شوند.

عوامل موثر در کاهش کلاژن پوست

همانطور که در ابتدای پاسخ به سوال کلاژن چیست، اشاره نمودیم این ماده برای جوانسازی و احیای پوست اهمیت بسیاری دارد. در همین راستا بهتر است با عواملی که در کاهش تولید آن در بدن تاثیر می‌گذارند، آشنا شده و با انجام برخی کارهای ساده و در عین حال موثر به افزایش تولید این پروتئین در بدن کمک کرد.

عوامل موثر در کاهش کلاژن

از مهمترین عواملی که در کاهش تولید کلاژن در بدن تاثیر مستقیم دارند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش سن
  • استرس
  • نور خورشید
  • کمبود خواب
  • ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • تغییرات ژنتیکی بدن

مواد غذایی کلاژن ساز برای پوست

پس از پاسخ به سوال کلاژن چیست و همچنین معرفی عوامل موثر در کمبود تولید آن در بدن، حال بهتر است با برخی مواد خوراکی که به افزایش تولید این پروتئین در بدن کمک می‌کنند، آشنا شوید و فرایند احیای پوست خود را بهبود ببخشید.

یکی از بهترین روش‌های افزایش میزان کلاژن بدن که عوارضی نیز در پی ندارد، مصرف مواد خوراکی کلاژن ساز است. برخی از موثرترین مواد غذایی برای بیشتر شدن میزان کلاژن به شرح زیر است:

رژیم غذایی کلاژن ساز
  • سفیده تخم مرغ
  • جوانه گندم
  • لبنیات
  • قارچ
  • عدس
  • کاکائو
  • گوشت قرمز
  • مرغ
  • ماهی و غذاهای دریایی
  • مارچوبه
  • روغن آرگان
  • کنجد
  • سویا
  • خشکبار

میوه ها و سبزیجات کلاژن ساز

همانطور که می‌دانید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی همچون آمینو اسیدهای مفید، پروتئین و ویتامین هستند. ما در این بخش به معرفی چند مورد از گیاهان و سبزیجاتی که برای افزایش تولید کلاژن در بدن مفید هستند، می‌پردازیم تا با مصرف آنها پوستی جوان‌ و شاداب داشته باشید.

سبزیجات و میوه های کلاژن ساز
  • گوجه فرنگی
  • سبزیجات برگ‌دار
  • انگور
  • نارنگی
  • لیمو ترش
  • بروکلی
  • اسفناج
  • چغندر
  • فلفل
  • توت فرنگی
  • گیلاس

نکته: تمام مواد غذایی که در بالا به آن اشاره شد سرشار از مواد مغذی بوده که برای کلاژن سازی بسیار مفید هستند. برای نمونه وجود آمینو اسیدهای پرولین و گلایسین، ماده مس و همچنین ویتامین C و انواع پروتئین‌ها در هر یک از این خوراکی‌ها به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند.

صابون های گیاهی کلاژن ساز چیست؟

در ادامه پاسخ به سوال کلاژن چیست و راهکارهای افزایش کلاژن در بدن علاوه بر مصرف برخی مواد غذایی خاص و همچنین میوه و سبزیجات، باید استفاده از برخی مکمل‌های حاوی کلاژن را نیز نام برد.

متاسفانه در بازار محصولات شیمیایی بسیاری تحت عنوان مکمل کلاژن وجود دارند که عوارض جانبی نیز به همراه دارند. به دلیل وجود برخی حساسیت‌های پوستی به ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات، استفاده از آنها توسط پزشکان توصیه نمی‌شود.

مجموعه علاج با چندین سال سابقه موفق در تولید و عرضه محصولاتی همچون شامپو و صابون گیاهی با خط تولید کاملا مجهز و بهداشتی توانسته سهم بزرگی در سلامت پوست و موی افراد جامعه را به دست آورد. از بزرگترین مزایای محصولات این مجموعه می‌توان به ترکیب کاملا طبیعی و ارگانیک آنها اشاره نمود که باعث شده تا مصرف صابون و شامپو گیاهی علاج عوارضی در پی نداشته باشد.

صابون حلزون

از محصولات علاج که به فرایند کلاژن سازی در بدن و به دنبال آن جوانسازی پوست کمک می‌کنند می‌توان به صابون روغن آرگان ، صابون زردچوبه و همچنین صابون حلزون اشاره نمود. بهتر است بدانید که این محصولات از مواد اولیه بسیار با کیفیت تهیه شده و به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

صایون روغن آرگان

سوالات متداول در مورد کلاژن

کلاژن چیست و چه خواصی دارد؟

کلاژن نوعی پروتئین در بدن است که در تمام بافت ها وجود دارد. خاصیت کشسانی، ترمیم زخم، جوانسازی و رفع چین و چروک از خواص کلاژن هستند.

پوست تا چه سنی کلاژن سازی می‌کند؟

در سنین جوانی فرایند کلاژن سازی پوست سرعت بالایی دارد و با نزدیک شدن به 60 سالگی و پس از آن این فرایند بسیار کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط